Demon's Souls Review (2024)

Demon's Souls was de game die FromSoftware op de kaart heeft gezet. Bluepoint kreeg de unieke taak om na hun werk aan Shadows of the Colossus de eerste Souls-game te voorzien van een Remake. Een gedurfde taak, aangezien fans van de game puristen zijn en niet willen zien dat er iets verandert aan hun geliefde game. Na ruim twintig uur in Demon's Souls door te hebben gebracht, kan ik zeggen dat Bluepoint meer dan geslaagd is. Demon's Souls is prachtig, bevat nog steeds zijn fantastische combat, en de atmosfeer die wereld na wereld wordt neergezet is magisch. Als Demon's Souls het begin is van wat er mogelijk is op de PlayStation 5, dan gaan we een aantal mooie jaren tegemoet. Umbasa.

YOU DIED

Demon's Souls startte het begrip "Souls-like." Sinds de release van deze titel baseren veel ontwikkelaars games op dit principe. Een grote eer voor FromSoftware en volledig verdient. De Souls formule is ontzettend verslavend en geeft elke stap die je verder komt een ontzettend voldaan gevoel. Souls games draaien constant om grote en kleine beslissingen maken, van welke wapens en build je gaat, tot welk pad je bewandelt. Elke vijand van grote eindbaas tot simpele zombie met een dolk kan een gevaar vormen, waardoor je altijd je volledige focus nodig hebt om verder te komen. Verlies je de concentratie, dan word je een flink stuk teruggezet, en met name Demon's Souls is hier meedogenloos in. De Souls games na Demon's Souls hadden nog redelijk behapbare checkpoints, maar Demon's Souls kent geen genade. De letters 'You Died' op je scherm zien, kan soms erg frustrerend zijn, maar des te zoeter is de overwinning wanneer het wel lukt om een baas te verslaan. Met deze formule wist FromSoftware de wereld te veroveren en Demon's Souls bewijst ook in zijn Remake dat dit fantastisch is.

De game heeft een magisch effect waardoor je altijd weer opstaat wanneer je op je bek gaat en jezelf blijft pijnigen. Dat allemaal, voor dat ene moment waar alles op zijn plaats valt en je de baas verslaat. De euphorie op dat moment is niet te vinden in andere singleplayer games.

So the world might be mended..

In Demon's Souls krijg je de taak om de vijf Archstones te bezoeken en daar de Demons te verslaan. Deze hebben allemaal een totaal verschillend thema dat keer op keer weet te verbazen en indruk weet te maken. Van de mijnen in de Burrow King Archstone, naar de gevangenis van de Tower Queen, Demon's Souls is prachtig en weet met name via zijn omgeving ontzettend veel indruk te maken. Middels 3D audio vliegen de pijlen en spells van vijanden om je oren en hoor je ook in de omgeving een persoon schreeuwen om hulp, of een houtje breken omdat een vijand hierop stapt.

Het detail in de gebouwen is uitgewerkt tot op de tegel, waardoor je op sommige momenten even stil moet staan om te genieten van het uitzicht. Mijn favoriet is het Boletarian Palace, de eerste en laatste wereld die je moet betreden. Deze middeleeuwse stad is bekleed van de smerige steegjes tot het gouden paleis en de manier waarop licht schaduwen werpt op zelfs de kleinste kiezeltjes, is erg indrukwekkend. Ik heb het al gezegd, en ik zal het nog eens zeggen, maar Demon's Souls is echt een prachtige game. Geen enkele Archstone zal je qua ontwerp of design teleurstellen. Ze hebben allemaal hun eigen charme, en worden alleen maar mooier naarmate je meer tijd in ze doorbrengt.

Zieltjes verzamelen

Hoe je bij een baas komt is belangrijk en zeker in Demon's Souls een hele uitdaging, maar nog belangrijker zijn de boss fights zelf. De boss rooms zijn altijd uniek en hebben vaak muziek die speciaal is gemaakt voor de desbetreffende baas. Dit was al prachtig in bijvoorbeeld Dark Souls 3, maar de hardware van de PlayStation 5 zorgt ervoor dat de boss battles naar een hoger niveau worden getild. De boss rooms zijn uniek, zitten prachtig in elkaar, en vol met details, terwijl ze eer houden aan het origineel. Net als in de rest van de game, waar alles op exact dezelfde plaats staat als bij de PlayStation 3 versie, maar dan wat opgeleukt.

Demon's Souls Review (1)

De graphics hebben dus een flinke groei doorgemaakt, maar qua boss mechanics merk je dat Demon's Souls de eerste Souls game was. Het verschil met latere varianten zit hem voornamelijk in de snelheid van de bazen. Als je Demon's souls bijvoorbeeld vergelijkt met een aantal Dark Souls 3-bazen of Bloodborne, zal je merken dat Demon's Souls een stuk trager en daardoor ook makkelijker is. Veel bazen worden ook makkelijker gemaakt dankzij specifieke items of het gebruiken van long range aanvallen, die vrij sterk zijn in Demon's Souls. Waarbij in nieuwere Souls-games je vaak moet vertrouwen op snelle reacties, krijg je in Demon's Souls over het algemeen meer tijd om te reageren. Hierdoor is het fijn dat de keuze is gevallen om een remake te maken van Demon's Souls en niet van een andere Souls titel. Demon's Souls is een launch titel voor PlayStation 5, wat betekent dat extra veel ogen gericht zullen zijn op de game. Aangezien de bazen van Demon's Souls wat meer vergevingsgezind zijn dan in andere titels, kan dit een mooie intreden zijn voor nieuwe Souls fanaten. Dat wil niet zeggen dat de game makkelijk is, dat zeker niet, maar je zal niet direct afgeslacht worden.

Daarnaast zitten er verschillende systemen in die je goed op weg kunnen helpen mocht je even vast komen te zitten. Je personage healt zichzelf door middel van verschillende types 'grass' en zodra je weet welke vijanden deze geven, kun je deze hersenloos gaan farmen. Niet de meest hardcore manier om de game door te komen, maar voor nieuwkomers is dit een fijne manier om aan een goede stapel healing items te komen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Estus Flask, het healing mechanisme dat werd toegevoegd in Dark Souls, maar de oude methode heeft zeker zijn charme en past goed bij Demon's Souls.

De laadtijden zijn bizar snel

Het kan ontzettend frustrerend zijn wanneer je dood gaat bij een baas en dan lang naar een laadscherm moet kijken. Dankzij de SSD van de PS5, hoef je maar enkele seconde te wachten om weer tot leven te komen, of te reizen naar een andere plek. Dit is een enorme quality of life aanpassing die ervoor zorgt dat je lekker in de flow van de game blijft, ook als je naar de Nexus moet om je items te repareren. Je reist razendsnel tussen de verschillende Archstones, iets wat niet mogelijk was in het origineel, maar een welkome toevoeging. Daarnaast heeft Bluepoint nog een aantal kleine dingen aangepast aan het menu om dit overzichtelijker te maken en zie je links onderin wat je volgende item is. Dit soort kleine aanpassingen verstoren niet wat het origineel hebben gedaan en maken het alleen maar beter, en dat is alleen maar goed.

Demon's Souls Review (2)

Middels de DualSense controller zal je extra informatie krijgen, die je op het eerste moment niet eens op zullen vallen. Als je slaat met je wapen zal je de impact voelen en ook of dit op een vijand is, of op een stenen muur. Ook een parry of een slag tegen een schild, zal verschillende feedback geven via de DualSense. De controller zal zelfs aangeven wanneer iemand een vuurbal op je gooit, ook al zie je deze niet in je scherm. Je hebt hierdoor als het ware ogen in je achterhoofd. De DualSense voegt daadwerkelijk wat toe aan je Demon's Souls ervaring en maakt de game nog fijner en vloeiender om te spelen.

De game geeft je de optie om te spelen in 1440 upscaled naar 4K met 60 FPS, of 4K met 30FPS. Voor een game als Demon's Souls moet je altijd in 60FPS spelen, zodat de game soepeler loopt en je makkelijker vijanden raakt en kunt ontwijken. Gelukkig is er weinig verschil in detail tussen de 30 en 60FPS mode. De game is nog steeds prachtig en niet veel minder mooi dan de true 4K variant. Zet de mode zeker aan om even om je heen te kijken, maar speel de game op 60FPS.

Een zwaard, lans, of toch een bijl?

Aanvankelijk waren fans bang dat vechten in de remake anders aan zou voelen en dat het ware Demon's Souls gevoel verloren zou gaan, maar dit bleek totaal het tegenovergestelde. De remake geeft het gevoel perfect weer en heeft er zelfs voor gezorgd dat elk wapen dezelfde timing heeft als in het origineel, ook al zijn de animaties hier en daar wat anders. De nieuwe animaties zijn geweldig en de backstabs uniek voor elk wapen. Hierdoor is het bijna verslavend om alle backstabs uit te proberen op je vijanden, ook al gaat dit niet altijd even goed. Bluepoint heeft het voor elkaar gekregen om niet alleen de atmosfeer, de feeling en spanning goed te krijgen, maar zelfs het raken van vijanden voelt echt als of FromSoftware het zelf heeft gemaakt.

Demon's Souls is een fantastische remake van het origineel die ervoor gaat zorgen dat het Souls-genre veel nieuwe fans zal krijgen. Boletaria bevat detail op elke millimeter en zorgt er keer op keer voor dat je met open mond zit te kijken naar wat je op je scherm ziet. De boss battles voelen hier en daar wat verouderd aan, maar de gameplay is als vanouds fantastisch. Als je een game moet kiezen die je gaat spelen op PlayStation 5, laat het dan Demon's Souls zijn. Je zal niet alleen verliefd worden op de game, maar de gehele franchise.

Demon's Souls Review (2024)

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Zonia Mosciski DO

Last Updated:

Views: 5658

Rating: 4 / 5 (71 voted)

Reviews: 94% of readers found this page helpful

Author information

Name: Zonia Mosciski DO

Birthday: 1996-05-16

Address: Suite 228 919 Deana Ford, Lake Meridithberg, NE 60017-4257

Phone: +2613987384138

Job: Chief Retail Officer

Hobby: Tai chi, Dowsing, Poi, Letterboxing, Watching movies, Video gaming, Singing

Introduction: My name is Zonia Mosciski DO, I am a enchanting, joyous, lovely, successful, hilarious, tender, outstanding person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.